Logo Huis voor de Kunst

Grote opkomst: PREVIEW EDE STAAL EXPOSITIE ’30 JAAR LATER’

Als hommage aan en geïnspireerd door de liederen en verhalen van streektaalzanger en dichter Ede Staal werd de avond van 19 februari 2016 een avond vol (h)erkenning, waarin kleurrijke composities, elkaar beeldend en muzikaal ontmoetten voor het goede doel: de realisatie van een speciaal voor kinderen ontworpen behandeltafel ten behoeve van het Beatrix Kinderziekenhuis UMC Groningen. Het voor dit doel, door kunstschilder Sip Hofstede beschikbaar gestelde schilderij dat tijdens deze avond per opbod werd verkocht voor een aanzienlijk bedrag van € 3500,- en de uit deze avond voortgekomen revenuen, worden door het Huis voor de Kunst aangevuld met het resterende bedrag dat nodig is voor de verwezenlijking van dit goede doel.

Voor deze preview en de hieraan gekoppelde expositie Ede Staal '30 jaar later' sprak en spreekt kunstschilder Sip Hofstede middels talloze penseelstreken op maar liefst 21 doeken zijn enorme waardering uit voor de nog altijd zeer erkende, Groninger icoon Ede Staal, die 30 jaar na zijn dood nog steeds een onuitputtelijke inspiratiebron vormt voor een ongekend grote aanhang aan muzikanten, dichters, kunstenaars en bewonderaars. Het spreekt dus voor zich dat de schilderijen van Sip Hofstede zijn geïnspireerd op het leven en de artistieke nalatenschap van Ede Staal.

Deze heugelijke avond werd omlijst met liedjes en cabaret in de geest van Ede Staal waarin vele gekoesterde herinneringen weer even tot leven werden gebracht.

Het duo Laurens Schreuder & Alex Staal met liederen van Ede Staal, Henk Scholte, folkzanger, entertainer en presentator bij Radio Noord maar ook de dames van zang- en cabaretformatie 'De Valse Wichter', verleenden met veel enthousiasme hun medewerking aan deze sfeervolle avond vol herkenning, melancholie, sentiment maar vooral gelardeerd met veel humor.

Naast exquise hapjes en heerlijke drankjes keerde het aanwezige publiek huiswaarts met een rijk geïllustreerd boek vol kunstwerken van de hand van Sip Hofstede, nagenietend in de geest van de nog altijd voortlevende Ede Staal.

De schilderijen van Sip Hofstede zijn t/m 20 maart te bezichtigen en te koop in het Huis voor de Kunst. Gedurende deze periode is het Huis voor de Kunst op vrijdag, zaterdag en zondag geopend tussen 13.00 uur – 17.00 uur (of op afspraak).

Zie ook een aflevering van Puur Noord waarin Sip Hofstede meer verteld over de expositie Ede Staal '30 jaar later'.

De dames van "De Valse Wichter" & Kunstenaar Sip Hofstede

Mogen wij u informeren?