Logo Huis voor de Kunst

Willem Frederik (1887-1970) Noordijk

Bekijk als

WILLEM FREDERIK NOORDIJK (Schiedam 1887-1970 Eemnes)

Willem Frederik Noordijk, geboren in Schiedam, groeit op in Den Haag. Hij tekent en schildert veel tijdens zijn schooljaren en kiest al snel voor het kunstenaarsbestaan. Zijn oudere broer ondersteunt hem in zijn keuze en de jonge Noordijk ontwikkelt zich dusdanig snel dat hij al in 1913 achtendertig van zijn werken mag exposeren bij de gerenommeerde Haagse kunsthandel Schüler. In diezelfde galerie en in datzelfde jaar heeft de zes jaar oudere Leo Gestel zijn eerste solotentoonstelling. Een jaar later ontvangt hij een subsidie voor getalenteerde kunstenaars zodat hij aan de Haagse academie opgeleid kan worden tot tekenleraar. Een echt docentschap is er voor Noordijk nooit van gekomen. De passie voor het tekenen en schilderen maakt dat hij veel reist, zowel in binnen- als buitenland. In 1919 vestigt de schilder zich in Eemnes, hij bouwt een huis met atelier en zal er, met uitzondering van zijn reizen, tot aan zijn dood blijven wonen. Noordijk is bij uitstek een schilder van landschappen en de uitgestrekte akkers en velden, al dan niet met vee of korenschoven, in zijn directe omgeving vormen een constante bron van inspiratie. Daarnaast zijn er tal van dorps- en stadsgezichten. Het oeuvre kent ruime vergezichten maar ook fijne etsjes en illustraties voor de 'Eemnesser Courant'. In de vooroorlogse jaren is het werk van Noordijk geliefd bij een groot publiek en hij verkoopt tot ver buiten de landsgrenzen. Hij exposeert op verschillende plaatsen in Nederland, ook samen met beroemde tijdgenoten als Jan Sluijters, Piet van der Hem, en Herman Kruijder maar vooral de befaamde verkooptentoonstellingen in het Larense Hotel 'Hamdorff' brengen hem (financieel) succes. Na 1945 waait er een andere artistieke tijdgeest en heeft Noordijk het moeilijk, mede ook door zijn keuzes tijdens de bezetting.

Een bijzonder hoofdstuk in het oeuvre van Willem Noordijk zijn de schilderijen en schetsen die hij maakte tijdens zijn reizen rond de Middellandse-Zee. Ze laten goed zien hoe raak de schilder de mediterrane sfeer weet te treffen. Het 'plein-air' schilderen bevalt hem zichtbaar en met beperkte middelen is hij ook buiten het atelier in zijn element. In zijn Marokkaanse straatjes worden verschillende elementen bijna fysiek waarneembaar. We voelen de hitte van de zon, de koelte van de schaduw, we horen het geroezemoes van stemmen en voetstappen weerkaatsen tussen de oude muren en figuren bevolken de straatjes en pleinen. Ondertussen snuiven we de geuren op van een andere keuken. Toch is het niet alleen het verhalende aspect dat deze schilderijen zo aantrekkelijk maakt. Noordijk hanteert het licht/donker contrast met een grote schilderkunstige vaardigheid zodat de verschillen niet te groot worden. Heldere contouren van de architectuur steken af tegen warme blauwe luchten, soms slim gebruikmakend van een doorkijkje door een poort. De tegenstelling tussen 'hemel en aarde' wordt hierdoor groter dan die van het 'clair-obscur'. Speels is de manier waarop de schilder toefjes rood door zijn composities strooit waarmee hij hier en daar een fez aanduidt en zo het oog van de kijker meevoert in deze kleine zuidelijke tafereeltjes.


Op dit moment is er geen werk van deze kunstenaar beschikbaar

Mogen wij u informeren?

Schrijf hier in voor onze nieuwsbrief en ontvang altijd het laatste nieuws per email

Maak een afspraak

Wilt u dit bewaren voor een volgend bezoek?

plaatje

Het overlandschapje

wordt bewaard